Skrevet d. 27. juni 2018 af Lennart Christensen

Hvad laver en E-commerce manager enlig?

Jeg ser af og til virksomheder som søger en E-Commerce manager som gerne skal kunne det hele; kode, designe, SEO, Google Ads, Facebook ads, DNS, opsætning, sikkerhed, social media, osv til perfektion. Efter min overbevisning findes den person ikke, men tilgengæld kan en dygtig E-Commerce manager udvikle et site med de rigtige personer omkring sig.

Hvad er en E-commerce manager?

Som E-Commerce manager har man rollen og ansvaret for en hjemmeside, der fokuserer på køb, handel og salg af produkter og tjenester. Nogle nøglefaktorer for en E-commerce Manager involverer content, webanalyse, ansvarlig for hjemmesidens udseende og  online markedsføring. Hoved fokus for en E-commerce Manager er dog nok konvertering. Konvertering tiltrækker besøgende ved hjælp af kampagner, effektiv SEO og attraktivt indhold, der kan konvertere dem til et salg. En anden nøglefaktor i e-handel er planlægning fremad og at have en komplet digital marketingplan for året og fremad. Denne plan kan identificere områder, som de har brug for at udvikle, herunder introduktion af salgskampagner, eksklusive tilbud og vigtigst af alt SEO og PPC-kampagner.

Nogle andre ansvarsområder for en E-commerce Manager er:

  • Optimering af hjemmesiden
  • Overvåg webanalyse og interne datakilder
  • Udførelse af køreplaner
  • Indarbejde bedste praksis
  • Budget effektivt
  • Overvåg alle aktiviteter og produktudvikling
  • Arbejd tæt med webudvikling og tekniske teams
  • Forbered rapporter og analyser konverteringsnumre
  • Udvikling af SEO / PPC-strategi / marketingplaner
  • Teamledelse og statusovervågning
  • Kvalitetskontrol og -sikring
  • Udvikling af tidsplaner og tidsplaner

Webudvikling

Brugeroplevelsen på hjemmesiden og den samlede UX er meget vigtig i forbindelse med en webshop. E-commerce Manageren har det overordnede ansvar for udtrykket og designet af hjemmesiden. E-commerce Manageren arbejder tæt sammen med et webdesignfirma eller intern webudviklingsteam for at få den rigtige grænseflade og struktur, der passer bedst til kundens rejse. Målet er at gøre webshoppen let at bruge, hurtigt og sikkert. Dette kan betyde, hvor man skal placere handlingen for at købe en vare til, hvordan listerne er organiseret. Det kan også være at forbedre hjemmesiden med yderligere indhold såsom produktvideoer, integration af sociale medier og alt, hvad der yderligere kan forbedre brugeroplevelsen.

Det rigtige team omkring sig

Ikke kun kræver hjemmesiden ledelse, men også teamet, der hjælper med at holde alle andre aspekter af hjemmesiden kørende er afgørende for et god en hjemmeside. Større virksomheder vil udover en E-Commerce manager ofte have in-house PPC/SEO-team til at foreslå søgeordsstrategiteknikker som kan øge sideplacering og trafik, content specialister, webdesignere og udviklere ansat til at vedligeholde og forbedre hjemmesidens ydeevne, funktionalitet og design. Mindre virksomheder vil oftest have et samarbejde med eksterne freelancere eller firmaer, i det omfang man nu har behov for det.

Et typisk e-handelsteam kan bestå af følgende:

  • E-Commerce manger
  • Content editors/ Tekstforfattere
  • Webdesigner/webudvikler
  • PPC, SEO, socialmedia-personer

Opsummering

En E-Commerce manager udvikler og udfører de strategiske online marketingplaner for virksomheder, der driver forretning på nettet. Som sådan er de nødt til at holde sig opdateret med online marketingmiljøet og tilpasse deres strategi for bedst at tjene deres organisations interesser og for at holde trit med konkurrencen inden for deres felt. En E-Commerce manager har det generelle overordnede ansvar for en webshop og rapporterer til den øverste ledelse. For at opnå de bedste resultater sammensætter E-commerce Manageren ofte et hold bestående af IT, webudviklere, SEO folk, m.m. om at løse de forskellige opgaver.